Choreography of horror. Compositional approaches and their influence on generating fear in the spectator
DOI:
https://doi.org/10.69746/liminal.a50Keywords:
Artes escénicas, coreografía, corpografía, percepción emocional, espectador, Judson Dance Theater, miedo, Pina BauschAbstract
This study presents the results of a practical experiment conducted in the field of performing arts, framed within a mixed-methods research design of concurrent structure. In the first phase, a single dramatic plot was staged through two distinct choreographic interpretations, each based on divergent compositional approaches. These approaches stem from a theoretical framework contrasting, on the one hand, aesthetic elements characteristic of Pina Bausch’s choreographic language, and on the other, principles associated with the Judson Dance Theater. The second phase focuses on analyzing the effects these performances produced in the audience, employing tools such as graphological analysis and the Lüscher color test. The central aim is to investigate a possible causal relationship between the structural components of the stage phenomenon and the emotional responses of spectators, based on the hypothesis that the choreographic component alone may be capable of eliciting fear. Within this context, the concept of corpography is introduced to refer to the symbolic inscription of bodily movement in scenic space and its perceptual impact.
The findings suggest that compositional strategies have a significant influence on the audience's emotional response, and that specific configurations of movement—particularly those inspired by Bausch—tend to produce a corpographic effect associated with fear, as evidenced by the expressive data collected.
Downloads
References
Aristóteles (1974) Poética. Edición trilingüe por Valentín García Yebra. Gredos.
Banes, S. (1987) Terpsichore in Sneakers. Post-Modern Dance. Wesleyan University Press.
Burt, R. (2006) Judson Dance Theater. Performative traces. Routledge, London y New York.
Darwin, C. (1902) La expresión de las emociones en el hombre y en los animales. Valencia. F. Sempere y C.ª Editores.
Freud, S. (1919) Lo siniestro. Apud librodot.com. https://www.ucm.es/docs.
Godínez Rivas, G. (2014) Cuerpo: efectos escénicos y literarios. Pina Bausch. Tesis doctoral. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Departamento de Filología Española, Clásica y Árabe. Programa de Literatura y Teoría de la Literatura.
Goleman, D. (2006) Inteligencia social, La nueva ciencia para mejorar las relaciones humanas. Editorial Planeta Mexicana, S.A. de C.V.
Greenberg, C. (2006) La pintura moderna y otros ensayos. Edición de Félix Fanés. Ed. Siruela S.A.
Hernández Sampieri, R., y otros. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill (Sexta Edición).
Lábatte, B. (2006) “Teatro-danza, los pensamientos y las prácticas”. En Cuadernos de Picadero, Año 3-n°10/Septiembre 2006.
Martin, J. (1983) “Danza como un medio de comunicación”, en R. Copeland y M. Cohen (Eds.), What is dance?
Readings In Theory And Criticism. Oxford University Press.
Pastor Prada, R. (2017) “Pina Bausch. Lo que el cuerpo sabe de la guerra y otros desastres”. En Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social 12, pp. 207-217. Ediciones Complutense.
Pavis, P. (1998) Diccionario del teatro. Traducción de Jaume Melendres. Ed. Paidós Ibérica, S.A.
Planella, J. y Jiménez, J. (2019) “Gramáticas de un mundo sensible. De corpógrafos y corpografías”. En Utopía y Praxis Latinoamericana, 24(87), pp. 16-26.
Rainer, Y. (1983) “Un quasi inventario de algunas tendencias ‘minimalistas’ en la cuantitativa actividad de danza minimalista en medio del exceso, o un análisis del Trío A”. En R. Copeland y M. Cohen (Eds.), What is dance? Readings In Theory And Criticism. Oxford UniversityPress.
Romilly, J. de (19712) La crainte et l’angoisse dans le théâtre d’Eschyle, Paris, Les Belles Lettres.
Romilly, J. de (1980) L’évolution du pathétique d’Eschyle à Euripide, Paris, Les Belles Lettres.
Tambutti, S. (2008) “Itinerarios Teóricos de la Danza”. En Aisthesis 43, pp.11-26.
Tambutti, S. (2017) Itinerarios Teóricos de la Danza. Ficha de la cátedra Historia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cecilia Mariana Cavallero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.