Body in resistance, reflections on the body in reality, on the street and on the stage
Mujeres by Paz Errázuriz, Somos + by Mujeres por la Vida and Cuerpo by Rodrigo Pérez
DOI:
https://doi.org/10.69746/liminal.a58Keywords:
Body, Chile, Chilean memory, Dictatorship, PostdictatorshipAbstract
This paper consists of an analysis of the body in 3 examples from the period of dictatorship and post-dictatorship in Chile, the photographic work Mujeres by Paz Errázuriz, the demonstration Somos + organized by the group Mujeres por la Vida and the theater play Cuerpo by Rodrigo Pérez. The objective is to investigate their affiliations, proposing that the three cases lead to a notion of a body that resists and supports absent bodies. In this way, each object is problematized through a performative, rhizomatic and postdramatic gaze, respectively, considering various authors. In the analysis of Mujeres, the semiotic thinking of Héctor Ponce and María José Contreras is considered for a reading with a gender perspective and the body as a political element is explored in depth, adding the vision of Andrea Soto Calderón and Elizabeth Grosz. With regard to Somos +, a dialogue is held with Amílcar Borges about the collective and the sociopolitical with the observation by Andrés Grumann and Francisco González. Finally, for Cuerpo, the historiographical and performative function of the body is addressed based on the reflections of Milena Grass and Nancy Nicholls, thus understanding the present and absent bodies.
Downloads
References
Borges, A. (2011). Dramaturgia Corporal. Chile: editorial Cuarto Propio.
Borges, A. (2013). Reflexiones en torno a la Teoría, las técnicas y las prácticas corporales. Revista do LUME. n.3, set, 1-23.
Cátedra Ingmar Bergman UNAM. (2015, 21 de Julio). Hans-Thies Lehmann - ¿Qué lugar ocupa el cuerpo en el teatro posdramático? (Español) [Video] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=qQsQq74z3O4&list=PLAkUDhgHwAX0pwL1Ce3lj90AzRg1tWQRF
Cifuentes, S. (2023). Mujeres por la Vida: ser mujer como una estrategia para derrocar la dictadura cívico-militar en Chile. REVISTA NOMADÍAS, Número 32, 317-338.
Contreras, M. (2012). Introducción a la semiótica del cuerpo: Presencia, enunciación encarnada y memoria. Cátedra de Artes n°12, 13-29.
Cornejo M., Duarte, C., Abarca, G., Cruz, A., Eltit, M. y Vilches, C. (2025) Representations of the Chilean dictatorship 50 years later: Playscripts and psychosocial trauma. Latin American Theatre Review, Volume 58, Number 2, Spring 2025, 29-50.
De La Fuente, A. (2017) El cuerpo en acción: arte y protesta bajo la dictadura militar en Chile. Revista Écfrasis, recurso electrónico: https://revista.ecfrasis.com/2018/03/19/cuerpo-accion-arte-protesta-la-dictadura-militar-chile/
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004): Mil Mesetas Capitalismo y Esquizofrenia. Trad.: José Vázquez Pérez y Umbelina Larraceleta. España: PRE-TEXTOS.
Díaz, P. y Gutierrez, C. (2008). Resistencias en dictadura y post-dictadura: la acción colectiva de la agrupación de familiares de detenidos desaparecidos en Chile. Pandora:revue d'etudes hispaniques, ISSN 1632-0514, Nº. 8, 187-204.
Errázuriz, P. (1992). Mujeres [Fotografías]. https://www.pazerrazuriz.com/mujeres.html
Galán Tamés, G. (2009). Aproximaciones a la historia del cuerpo como objeto de estudio de la disciplina histórica. Historia y Grafía, núm. 33, 167-204.
Gecele Muñoz, P. (2023). Teatro, testimonio y evidencia: El caso de la trilogía La Patria de Teatro la Provincia. Teatro, (9), 191-214.
Grass, M. y Nicholls, N. (2018). Memoria, teatro e historiografía: aprendizajes y prácticas interdisciplinarias. Investigación interdisciplinaria, cultura política, memoria y derechos humanos. Ed. Alina Donoso y Juan Sandoval. Santiago, 187-216.
Gross, I. (2015). Por la vida: Las agrupaciones de mujeres durante la dictadura militar chilena. Trabajo realizado como pasante en el Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. Santiago de Chile, Recurso electrónico: https://www.cedocmuseodelamemoria.cl/wp-content/uploads/2015/12/Isabel- Gross_20151.pdf
Grosz, E. (1994). Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism, Bloomington, Ind: Indiana University Press.
Grumann, A. (2008). Performance: ¿disciplina o concepto umbral? La puesta en escena de una categoría para los estudios teatrales, Apuntes n° 130, 126- 139.
Grumann, A. y González F. (2020) Conflicto latente o latencia en conflicto Campo liminal entre acciones de arte y dictadura cívico-militar chilena. The Routledge Companion to Applied Performance, Ed. Tim Prentki y Ananda Breed, 261-270.
Lehmann, H. (2013). Teatro posdramático. Disponible en http://bibliografias.uchile.cl/3403
Ponce, H. (2013). Para una Semiótica de la escena. Notas en torno a la idea Lotmaniana de Teatralidad. Revista DIGILENGUAS, N° 15, 61-65.
Ponce, H. (2019). Aproximaciones a una teoría de la representación II. De la materialidad y la producción de sentido. Revista Chilena de Semiótica, 10, 74– 88.
Salas, P., Correa, L. y Chaskel, P. (1985). Documental Somos + [Película]. Chile. En: https://mmdh.cl/peliculas-y-series/somos-mas
Soto, A. (2020) La performatividad de las imágenes. Santiago: Metales Pesados.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayra Eltit Fuentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.